Uitkijken naar .... - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van René, Paul & Johan - WaarBenJij.nu Uitkijken naar .... - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van René, Paul & Johan - WaarBenJij.nu

Uitkijken naar ....

Door: Paul Lans

Blijf op de hoogte en volg René, Paul & Johan

15 September 2013 | Nederland, Doesburg

Bijna op de dag af drie jaar na onze “expeditite” naar Corsica gaan we (Johan, Paul en René) dit keer het Lieserpfad lopen in Duitsland. Ditmaal een lang weekend waarin we (slechts?) twee etappes lopen. A.s. vrijdag, 20 september vertrekken we heel vroeg naar Manderscheid, Natur-camping Moritz Vulkaneifel.

Het Lieserpfad geldt als één van de mooiste wandelroutes in de Eifel. Het pad “Daun-Manderscheid-Wittlicht loopt van de Vulkaaneifel naar Wittlich. Een totale lengte van circa 43 kilometer.

Het Lieserpfad volgt de rivier de Lieser die ontspringt in Boxberg en uitmondt in Lieser aan de Moezel. Aan het begin is de Lieser nog een “smal” beekje, verderop wordt het meer een rivier. Het Lieserpfad wordt meestal gelopen tussen Daun en Wittlich, een tocht van 40 kilometer. Uiteraard kan er ook een gedeelte gelopen worden.

De hele tocht is ontzettend afwisselend en voert langs mooie hellingen met smalle paadjes, door bossen over bredere paden, bruggetjes over de Lieser, steile hellingen maar ook vlakkere stukken. Het gebied is vrij van auto’s en spoorlijnen. Een mooie natuur en prachtige uitzichten gegarandeerd.

De schilderachtige plaats Manderscheid, met zijn prachtige burcht, ligt ongeveer halverwege de route Daun – Wittlich op het Lieserpfad. De wandeling tot Manderscheid is meteen ook een mooie afstand voor één dag. De circa 17 kilometer is in 4 a 5 uur te lopen. Dit traject is prima te doen, er hoeft ook nog niet te veel geklommen te worden. Dit kan als een mooie opwarming voor de tweede dag dienen of voor mensen die niet al te ver willen lopen of een wat mindere conditie hebben.

Het tweede gedeelte van de tocht voert van Manderscheid naar Wittlich. Over een totale lengte van 26 kilometer is het ongeveer 7 a 8 uur lopen. Er moet zeker drie keer flink geklommen worden. Zo loop je beneden langs de Lieser en zo moet er een flink stuk geklommen worden over de bergtop heen. De hoogteverschillen bedragen wel 750 meter. Het is prima te doen maar wel aan te raden voor de iets meer geoefende wandelaar.

Manderscheid is dus het middelpunt van de twee etappes. Daar slaan we ons kamp op en nemen we eerst de bus terug naar Daun en lopen we onze eerste etappe. Zaterdag vertrekken we dan vanaf de camping richting Wittlich voor de tweede etappe en komen we met de bus terug op de camping. Dan hebben we de zondag als rust- en reisdag weer terug naar huis.

Als het goed is heeft de camping WiFi en kunnen we jullie op de hoogte houden van onze belevenissen op het Liesepfad. Tot dan!

• 15 September 2013 - 14:16

Wolly:

Leuk vooruitzicht, veel wandelplezier samen.
    Als de wifi het doet volgen we jullie op de voet

• 17 September 2013 - 10:50

Harry:

Dat wordt een mooie tocht in een mooie omgeving. Hopelijk een beetje lekker wandelweer. Ik ga jullie volgen. Veel succes en plezier!