Op naar Wittlich - Reisverslag uit Manderscheid, Duitsland van René, Paul & Johan - WaarBenJij.nu Op naar Wittlich - Reisverslag uit Manderscheid, Duitsland van René, Paul & Johan - WaarBenJij.nu

Op naar Wittlich

Door: Paul Lans

Blijf op de hoogte en volg René, Paul & Johan

21 September 2013 | Duitsland, Manderscheid

Vandaag de tweede, en zwaarste etappe van het Lieserpfad. Op het internet staat een lengte van 27 kilometer, maar het bord in Manderscheid geeft 24 km aan. Nog meer dan genoeg hoor.

De dag start om 08:00u, als Johan en Rene mij wakker maken. We ontbijten op ons gemak en maken ons lunchpakket. Rond tienen drinken we 'n cappuccino in Manderscheid en om 10:30u gaan we van start.

We lopen eerst langs de twee burchten van Manderscheid en zitten al meteen op een redelijke hoogte langs de Lieser. We moeten vandaag 750 hoogtemeter maken. Deze hebben we alvast gehad.

Tijdens de eerste 10 kilometer hebben we drie gemene stijgers gehad en twee 'linke' afdalingen. Wat een geluk dat het droog is. Anders had dat een mooie glijpartij geworden.

Over het weer gesproken: we hebben vandaag geweldig weer. Half bewolkt, dus voldoende zon en een lekker temperatuurtje om te wandelen.

Ook de omgeving is geweldig. Was de eerste etappe mooi. Vandaag is het zelfs beter. Soms meters (echt meters >100m) boven de Lieser op een pad nauwelijk 50 cm breed. Echt gaaf.

Rond 14:30 zijn we op de helft. Maar doordat de grootste stijgers er al opzitten, gaat de tweede helft in recordtijd. Al om 17:00u zijn we in Wittlich en oohh, wat smaakte het bier daar fantastisch. Om 18:06 pakken we de bus terug naar Manderscheid.

Daar gaan we direct naar de Italiaan voor 'n pizza. Rene ziet het niet zitten om eerst naar de camping te gaan, even te douchen en weer terug te gaan naar het dorp.

Na heerlijk te hebben gegeten en 'n lekkere espresso vragen we de rekening. Van de fooi die we geven lijkt de dame ernstig te schrikken. Ze biedt ons meteen nog een espresso aan. Die laten we dus niet schieten. Als we naderhand de rekening bekijken zien we dat beid espresso's niet eens op de rekening staan.

Nu is het heuvelop terug naar de camping. Daar kruip ik meteen onder de douche. Dat doet een mens goed. Johan en Rene doen dat niet en kakken, na het eerste glaasje wijn helemaal in. Terwijl ik dit, in de eerste versie, schrijf liggen zij al op een oor. Ik ben nog zo wakker, ik zet de TV nog aan.

• 23 September 2013 - 07:04

Petra:

Super gelopen mannen, en nog mooier dat jullie zo'n goed weer hebben gehad.
    Jammer Rene en Jo dat jullie geen foto hebben gemaakt van bezig bijtje Paul!
    Op naar de laatste dag! Hoop dat jullie ook genieten van de camper ;)