Een memorabele dag - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van René, Paul & Johan - WaarBenJij.nu Een memorabele dag - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van René, Paul & Johan - WaarBenJij.nu

Een memorabele dag

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg René, Paul & Johan

23 September 2010 | Frankrijk, Parijs

Donderdag 23 september zal een dag zijn die ons (Johan, René et moi) altijd bij zal blijven. Vandaag hebben we de Mare e Monti Sud afgerond in Burgo. Maar niet alleen daarom is het een memorabele dag, we hebben de afgelopen dagen veel geleerd over onszelf, elkaar, geweldig leuke contacten gelegd en, uitgerekend op de laatste dag geleerd hoe wandelen eigenlijk moet.

Maar laat ik beginnen bij het begin. Na vanochtend het ontbijt te hebben genuttigd, de tanden te hebben gepoetst en de rugzakken gepakt, willen we ons naar beneden begeven. Op dat moment komen Bertrand et Barbara aangestormd. Ze waren op zoek naar ons. De organisatie die de zaakjes voor hen regelt (bagagetransport, routebeschrijvingen e.d.) had gebeld; er was een wijziging in de routebeschrijving. Omdat Bertrand deze voor ons ook had gekopieerd wilden ze ons deelgenoot maken van deze wijziging. De beschrijving werd aangepast en ieder kon zijns weegs gaan.

Eerst gingen we langs de bakker en de groenteboer(in) voor brood en fruit. Bij het afrekenen van het fruit hebben we overigens wel heel erg vreemd staan kijken. Klaarblijkelijk hanteerde het vrouwtje een prijs per gram appel en moesten de appels dus eerst gewogen worden alvorens de prijs kon worden bepaald. Misschien kwam anders haar voorraadregistratiesysteem in de war. Eindelijk waren we zover om te vertrekken, het was inmiddels 9:36u.

Het hotel lag op ca. 400m hoogte en de eerste top van vandaag lag op bijna 800m. Dus ‘maar’ 400m stijgen. Bijna de helft dus van de stijging van de eerste dag. De praktijk bleek anders. We moesten eerst dalen naar zo’n 200m en vandaar uit weer omhoog. Al snel werd duidelijk dat de eerste vier dagen hun tol gingen eisen. Al snel werd er hevig in de kuiten gebeten.

Op zo’n 500m hoogte kwamen we Bertrand et Barbara weer tegen. Ze zaten geriefelijk op een rots ons op te wachten en gaven nog wat aanwijzingen voor de laatste meters naar hun plekje toe. Uiteraard vroegen ze hoe het ging en ik antwoordde dat ik niet de beste benen (meer) had. Daarom bood Barbara mij haar wandelstokken aan (Nordic-walking). Uit eerdere gesprekken was ons, door verschillende mensen al verteld dat dat zo’n 20% qua inspanning scheelden. Maar omdat zij ons al meerdere malen ‘uit-de-brand’ hadden geholpen, weigerde ik beleefd. Ik wilde me niet nog schuldiger gaan voelen. Maar Barbara wilde geen nee horen dus ik kreeg de stokken in handen, René had onderweg al een paar houten exemplaren uit het bos opgedoken, en op weg gingen we weer.

Inderdaad moet ik bekennen, doordat je je deels met je handen optrekt aan de stokken, dat het afgelopen is met het kuiten-bijterige gevoel en het stijgen gaat in ieder geval een stuk makkelijker. Het was vandaag precies het steuntje in de rug dat ik nodig had. Dat we daar nu pas na vier dagen achter moeten komen.

Na enige tijd klimmen kwamen we een Duits meisje tegen. Ze begroette ons met: “You must be René, Johan and Paul”. Het bleek dat zij door Bertrand et Barbara, die als ware klimgeiten ons alweer ver vooruit waren, geattendeerd op onze komst. We hebben dus even met haar staan praten, zij liep alleen de route in tegengestelde richting en was dus net begonnen.

De weg naar de top ging dus, relatief, gemakkelijk en zo bereikten we na zo’n anderhalf uur de eerste top, waar …… Bertrand et Barbara al zaten. Zij hadden de maaltijd al genuttigd en gingen kort daarna verder en wij gingen zitten om de onze (brood met saucises) te verorberen. Daarna hebben we nog van stenen een pijl gemaakt, die zou er volgens de routebeschrijving liggen maar was verdwenen.

Na de tweede top te hebben bereikt wachtte ons een lange steile afdaling die ons vanaf ruim 800m moest brengen naar uiteindelijk 190m (in ca. 1,5 uur). Helaas gaan deze afdalingen niet via fraaie bospaden of geasfalteerde fietspaden, maar via soms zeer lastig begaanbare rotspaden. Geen enkele stap kan gezet worden zonder dat je eerst kijkt of er ruimte is, of de ondergrond stevig genoeg is, geen los grint o.i.d. Kortom volledige concentratie is een vereiste.

Hoewel de stokken, de houten van René en de Nordic-Walking van mij, je enorm helpen onderweg naar beneden blijft het opletten geblazen. Dat leek overigens niet te gelden voor Johan, die als een ware berggeit zowel omhoog als omlaag gaat. Blijven opletten dus, één moment van onachtzaamheid, even naar de mooie blauwe lucht kijken, kan verkeerd aflopen. Dat ervoer René. Plotsklaps hoorde ik zijn voeten wegglijden. Meteen stond ik stokstijf stil, de stokken ferm in de grond geplaatst en daar kwam René aanglijden. Gelukkig bleef hij hangen achter één van mijn stokken en bleef de schade zeer beperkt tot een paar hele kleine schaafplekjes. Geschrokken gingen we verder bergafwaarts.

Aan de afdaling leek geen einde te komen, anderhalf uur is dan (on)behoorlijk lang. Onderweg bleek dat we de lunch op de top, voor mij, net iets te lang uitgesteld hadden. Mijn energieniveau kwam gevaarlijk dicht in de buurt bij het minimum, een korte pauze was dus noodzakelijk. Met muesli-repen, wat Dextro en wat rust hebben we dat ook weer verholpen.

Ondertussen was de omgeving veranderd in een zwarte woestenij, het gevolg van een bosbrand enige tijd terug. Het geeft een hele sinistere sfeer, te lopen door een bos getroffen door een bosbrand. Maar aan de andere kant, dit betekende dat we bij het einddoel van onze expeditie kwamen. Het einde van onze beproeving was in zicht.

Met dit einde in zicht, moet ik eerlijk bekennen, werd ik behoorlijk emotioneel. De laatste tien minuten heb ik op m’n lip lopen bijten. Maar toen de gîte, ons logeeradres, binnen handbereik was, barstte de ‘bom’. De ontberingen, de inspanningen, de trots dat we dit gehaald hebben vonden hun ontlading. (Nu ik dit schrijf zit ik weer te vechten.) Gelijk na aankomst heb ik Petra gebeld om haar te vertellen van onze overwinning. Veel heb ik helaas niet over mijn lippen kunnen krijgen.

We’ve done it.

  • 24 September 2010 - 10:35

    Petra:

    Wat een enorme geweldige prestatie hebben jullie verrricht.
    Kan niet wachten om jullie weer in mijn armen te sluiten.
    Heel veel wandelkilometers verder en een hele ervaring rijker.
    xxxxxxx

  • 24 September 2010 - 10:38

    Cees Sleven:

    Proficiat met het behaalde resultaat! De hele (wandel)wereld ligt nu voor jullie open... Ik blijf jullie volgen. Vertrek na de volgende week zelf naar de "Velden van weleer" een tocht door de Ieper Salient (1914-1918), te volgen via ditzelfde medium.

  • 24 September 2010 - 10:45

    Jenny:

    Ik ben supertrots op jullie dat jullie dit toch maar mooi geflikt hebben. Wij kijken reikhalzend uit naar jullie terugkomst in het vlakke Nederland.
    Geniet nog even van jullie vrijheid en hang nog even de tourist uit.

  • 24 September 2010 - 10:59

    Sandra:

    Dag heren!

    Ik heb met plezier jullie belevenissen gevolgd, en wauw! respect hoor! Ontzettend knap dat jullie `m uitgelopen hebben.

    Goede terug reis.

    Groetjes
    Koen & Sandra

  • 24 September 2010 - 13:29

    Popco:

    had het verhaal niet wat korter gekunt :O
    sorry na de hele dag school (overigens eens in de boeken) word dit een beetje te veel zie de letters nog op mijn netvlies.
    haha maar echt een super goede prestatie nu lekker rusten en die kuiten nog meer rust geven en dan weer terug ook nog lekker rustig in een stoeltje. wat een luxe!!
    greetz from holland

  • 24 September 2010 - 17:39

    Priss:

    Hoi hoi,
    Had je niks te doen of zo.
    Het gaat goed op school (denk ik) heb een 10 voor engels.
    Maar NT niet zo goed.
    Eindelijk even rust in de kuiten.
    Xxx Ik ben trots op jullie Tot Morgen.

  • 26 September 2010 - 15:04

    Harry Homan:

    Een knappe prestatie, mannen! Heel goed gedaan ik ben helemaal trots. Ik vind het leuk om zo op afstand jullie prestaties en belevenissen te kunnen volgen.

    Groeten en (Paul) tot morgen,
    Harry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Corsica te voet

Recente Reisverslagen:

24 September 2010

Epiloog

23 September 2010

Een memorabele dag

22 September 2010

De kuiten beginnen te protesteren

22 September 2010

Aperitief op het strand

21 September 2010

Appeltje eitje
René, Paul & Johan

Het begon als een geintje, maar is nu werkelijkheid. Wij, René, Paul en Johan, gaan een week wandelen in de heuvels en bergen van Corsica. Een echte uitdaging omdat we wel samen vele kilometers hebben afgelegd, maar nog nooit zo lang in de bergen hebben gewandeld.

Actief sinds 14 Sept. 2010
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 10599

Voorgaande reizen:

18 September 2015 - 20 September 2015

Eifelsteig

20 September 2013 - 22 September 2013

Het Lieserpfad

18 September 2010 - 26 September 2010

Corsica te voet

Landen bezocht: